18 de novembre del 2018

Florència. Galleria degli Uffizi (I)

Giorgio Vasari. Edifici de la Galleria degli Uffizi

Quan el 1560 va començar la construcció d'aquest edifici, encarregat a Giorgio Vasari per Cosimo I, la seva finalitat era encabir les noves oficines de l'administració i on es s'havien de traslladar totes les dependències del govern, les magistratures i els seus funcionaris atès que el Palazzo Vecchio s'havia quedat petit. D'aquí ve el seu nom, que en català vol dir "Galeria de les Oficines". Els treballs van durar poc més de 20 anys, i com que el projecte s'havia fet amb generositat de dimensions va sobrar espai, el qual va ser aprofitat per dipositar-hi una part de la gran col·lecció d'art que posseïa la família Mèdici.

La Galleria vista des de l'altre extrem, amb el Palazzo Vecchio al fons


Quan, extingida la dinastia Mèdici, el Gran Ducat de Toscana va passar a mans de l'Imperi dels Habsburg es va plantejar el risc de que les col·leccions d'art d'aquest i d'altres Museus florentins es traslladessin a Viena, però es van respectar la últimes voluntat de la Gran Duquessa Anna Maria, última descendent dels Medici, que en el seu testament va decretar que els tresors artístics propietat de la família passesin a ser propietat del poble de Florència.

La Galleria degli Uffizi vista des del Lungarno 

Des del segle XVI la Galleria ja permetia l'entrada als visitants que ho demanessin, i a partir del 1765 va obrir oficialment al públic en general com Museu. Avui dia la Galleria conserva obres de gairebé totes les escoles entre els segles XII i XVIII i, sens dubte, la seva col·lecció de pintura italiana d'aquest periode i, específicament, del Renaixement, és la millor del món, seguida -en qualitat, però no en quantitat- de la col·lecció de la National Gallery de Londres, segons la meva modesta opinió.

Impossible en un bloc d'aquestes característiques donar, ni que sigui, una petita idea dels molts tresors que el Museu conserva, motiu pel qual només presentaré, no sempre ordenada, una petita mostra de les obres que, particularment més m'agraden de les moltes que s'exhibeixen i que, en les meves dues visites vaig poder fotografiar en condicions mínimament acceptables per la limitació que representa la gran afluència de visitants.

Gentile da Fabriano. L'adoració dels Reis Mags

Piero della Francesca, Retrats dels Duc d'Urbino i de la seva esposa


Paolo Uccello. La batalla de San Romano


Massaccio (amb Masolino da Panicale) Santa Anna Metterza


Andrea Mantegna. Retrat del cardenal Carlo di Medici


Primer intent de fotografiar "La Primavera" de Botticelli

Sandro Botticelli. La Primavera

Sandro Botticelli. El naixement de Venus

Sandro Botticelli. La calúmnia

Sandro Botticelli. Fortalesa

Sandro Botticelli. Magnificat

 Sandro Botticelli. L'adoracio dels Mags

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Viatge a Flandes XII. Anvers

Arribo davant la catedral de la Mare de Déu, seu de la diòcesi d'Anvers, fundada el 1356. Fins ara és la única església que m'he tro...